Vi sätter upp lappar på brevlådan, "Ingen reklam tack" och hatar reklam på tv. Däremot i andra medier som till exempel Facebook vältrar vi oss i reklam. Vi vältrar oss i den, rullar i den, skrattar åt, gråter till, äter och sväljer den med hull och hår. Inte nog med att vi vältrar oss i den, vi delar också ut den. Vi tar våra reklamkärror fyllda med reklam och delar ut reklam till alla våra vänner. Barndomsvännerna, kollegerna, chefen och syrran, alla ska få reklam! Du kanske undrar varför det knappt syns till några reklamutdelare på gatorna längre, det är för att vi har tagit över det jobbet, bara det att vi gör det gratis, snabbare och bättre.

Kanske har du delat First Kiss, du vet den där videon där främlingar hånglar, den är reklam. Ja, eller Zlatans volvovideo, Van Damme för volvo lastbilar eller Mia Skäringers debattartikel. Den sistnämnda delade jag! Fast då var jag omedveten om att debattartikeln var ett samarbete med Proviva. Jag säger inte att det är dåligt eller bra, jag säger bara att flödet på min facbook just nu är som en månadstömning av reklam från brevlådan. Vi konsumerar helt enkelt reklam som underhållning. Underhållning är det väl inget fel på eller?

Två himla bra inlägg om liknande ämnen...